Op het moment dat “It’s the most wonderfull time of the year” op de radio te horen is, breekt ook voor velen de meest stressvolle tijd van het jaar aan, namelijk kerst. Wat moeten we toch allemaal veel regelen om het gezellig te hebben met kerst. Denk alleen al aan wat je allemaal moet doen om te zorgen dat je een kerstboom in je huiskamer hebt staan. Eerst moet je naar het tuincentrum om een prachtige boom uit te zoeken. Vervolgens probeer je de boom in je auto te proppen (vergeet niet op je to do lijst te zetten om volgend jaar een kleinere boom te kiezen) en moet je autorijden terwijl dennentakken in je gezicht prikken. Thuis kun je in je eentje de boom optuigen ( je gezin zit namelijk samen gezellig tv te kijken). Als je dan eindelijk met een kopje thee kunt gaan genieten van je kerstboom, dan blijkt dat de lampjes het niet doen omdat je vergeten was de lampjes te testen. Het enige wat je op zo’n moment kunt zeggen is “zucht”.

Het kerstdiner als ultieme stresstest

Het streven naar perfecte gezelligheid maakt het leven er niet altijd makkelijker op. Alleen al de keuzes die je moet maken om een perfect kerstdiner te regelen. Gaan we dit jaar rollade of toch kalkoen eten? Amuse met coquille of makreel mouse? Zullen we dit jaar het rode tafellaken gebruiken of toch weer wit? Mogen we oma halen met alle corona maatregelen? Nadat je bepaald hebt wat je gaat eten tijdens het kerstdiner, kun je je gaan mengen tussen de hyena’s in de supermarkt. Hopelijk hoef je dit jaar niet weer te vechten om de laatste kerststol of gourmetschotel. Het kerstdiner maken blijft altijd de ultieme stresstest (daar kan geen anti-stress workshop van je werk tegenop). Als na een kookmarathon het je gelukt is wat fatsoenlijks op tafel te zetten (althans je hebt niets laten aanbranden) dan zit je familie te mopperen omdat ze liever wat anders hadden willen eten. Een ding is zeker, het echte genieten gaat voor jou pas beginnen als alle gasten vertrokken zijn en je kinderen in bed liggen, eindelijk rust…

Slecht slapen, stemmingswisselingen, opvliegers en gewrichtspijnen

We vinden dat het met kerst gezellig moet zijn, dat we de hoge verwachtingen moeten waarmaken en dat zorgt voor spanning. Dergelijke spanning daar zit niemand op te wachten, laat staan als je in de overgang bent. Ook in corona tijd blijft kerststress aanwezig en willen we nog steeds veel regelen om het thuis feestelijk en gezellig te maken. Voor iedereen is dit stressvol, maar voor vrouwen in de overgang heeft dit nog eens een extra dimensie. Vrouwen in de overgang hebben al last van hormonale disbalans en stress zorgt ervoor dat het hormoonsysteem nog meer uit balans raakt en je overgangsklachten verergeren. Het gevoel zichzelf niet meer te zijn overheerst. Op sommige momenten zou je het zelfs wel uit willen schreeuwen. Het organiseren van een feestelijke kerst met veel bezoek daar draaide je vroeger je handen niet voor om, maar door de overgang kan dit heel anders en als zwaar ervaren worden. Door slecht slapen, stemmingswisselingen, hitte, opvliegers, gewrichtspijn enzovoorts kan kerst een periode zijn waar je niet naar uitkijkt maar waar je het liefst zo snel mogelijk weer vanaf bent. Dat is ontzettend jammer want er zijn voldoende mogelijkheden om jouw situatie te verbeteren.

Zo kom jij de kerst beter door

Probeer daarom mijn onderstaande tips eens uit deze kerst:

  • Belangrijk om je vooral niet gek te laten maken. Is het nou echt nodig om perfectie na te streven? In plaats van een luxe 5 gangen diner te maken zou je ook eens 10 gangen kunnen gourmetten. (Leun heerlijk achterover, laat ze zelf in hun pannetje roeren en geniet ongedwongen van de sfeer)
  • Verminder je draaglast en vraag je gezin om te helpen, je hoeft echt niet alles alleen te doen. Wees eerlijk over hoe jij je voelt tegen je gezin en vertel dat je last hebt van overgangsklachten. Dat geeft al een stukje begrip. Geef aan dat je hen nodig hebt in deze fase van je leven.
  • ​Aromatherapie, wellicht nieuw voor je maar probeer het eens uit. Laat in een aroma brandertje wat Melisse verdampen tijdens kerst. Dat werkt harmoniserend en ontspannend.
  • Wist je dat koffie een trigger is voor opvliegers? Probeer eens Salie thee, de smaak is misschien even wennen maar het gaat transpiratie en hitte door opvliegers tegen.
  • Ook wisselvoetenbaden kunnen helpen: de voeten tot aan de kuiten eerst vijf minuten in het warme voeten bad en meteen daarna tien seconden in het koude bad. Tip: gebruik twee emmers . Drie keer herhalen en altijd eindigen met het koude bad. Doe dit twee maal per dag.
  • En dan nog een handtas tip: zorg altijd voor verfrissingsdoekjes in je handtas. Heerlijk om je tussendoor even op te frissen en de hitte verdwijnt sneller door de verdamping van de verfrissingslotion op je huid.

Zo zijn er voor jou nog veel meer tips en mogelijkheden. Niet alleen tijdens de kerst maar tijdens de gehele overgangsperiode. Veel vrouwen weten niet dat je er niet mee hoeft te blijven lopen en dat is jammer. Maak dan gerust eens een afspraak met één van de Care for Women specialisten. Een doorverwijzing van je huisarts heb je hiervoor niet nodig en de meeste zorgverzekeraars vergoeden dit consult vanuit de aanvullende zorgverzekering, waardoor het niet valt onder je eigen risico. Bovendien is een afspraak nu heel eenvoudig zelf te maken via de online webagenda, 24 uur per dag. Of bel tijdens kantooruren 088-4420442.

 

 

Dit is een artikel van oud Care for Women specialiste Carola Boumans van Care for Women. Zij begeleidt vrouwen met een hormonale disbalans. En is verschenen op chantalmagazine.nl