Lockdown- of winterblues? 5 Tips van Care for Women Specialiste Nathalie Wichink

 De dagen zijn donker en de winter duurt nog lang. Daarbij is het nog steeds onzeker hoe lang de ‘gedeeltelijke lockdown’ nog zal duren. Mensen hopen op perspectief en ervaren verlies. Verlies van gezondheid, dierbaren, sociale contacten, hun onderneming en ga zo maar door. Dit alles doet iets met het gemoed van elk mens. Heb je door hormonale schommelingen last van stemmingswisselingen, angsten of depressieve gevoelens? Dan kan de situatie in de wereld je extra aangrijpen. Hoe kom je deze moeilijke tijd zo goed mogelijk door? Als de wereld om je heen vol zit met onzekerheden, zoek dan de zekerheid in jezelf! Pak de regie, dit kan je op de been houden. Ik heb een aantal tips om je op weg te helpen.

Tip 1
Beweeg! In deze periode is de verleiding groot om op de bank neer te ploffen en de zoveelste Netflix-serie te gaan bingewatchen. Dat hoeft niet. Ga wandelen. Een half uurtje wandelen verlaagt het stressniveau in je lichaam. Na een wandeling voel jij je geheid beter. Bovendien vermindert het wandelen de kans op osteoporose. Een ander pluspunt is dat je in de buitenlucht, in het zonnetje, vitamine D aanmaakt. voor de ouder wordende vrouw is dat een must!

Tip 2
Ben je een beetje klaar met al dat gewandeld? Wandel dan anders. Misschien ben je in deze coronatijd aan het wandelen geslagen. Vaak lopen mensen een vaste route, het bekende blokje om. Als je dezelfde route al talloze keren gewandeld hebt, wordt het saai. Wandel het blokje dan eens andersom. Bekijk jouw wijk eens met andere ogen. Wat valt je op? Zie je dingen die je anders niet ziet? Herontdek je wijk.

Maak het kind in je wakker! Heb je niets te doen ga dan geocachen. Dit is een soort van ‘schatzoeken’. Je hebt hier je mobiele telefoon bij nodig. Het leuke is dat er ook bij jou in de buurt caches liggen. Meer weten? Ga naar www.geo-caching.nl.

Tip 3
Lucht je hart. Heb je last van depressieve of angstige gevoelens? Ben je er he-le-maal klaar mee en blijft dit gevoel maar aanhouden? Praat er dan met iemand over. Maak een afspraak met een vriend of vriendin. Lucht je hart en huil lekker uit. Heb je het gevoel dat dit niet helpt of voelt het niet goed om bepaalde zaken in de privé sfeer te bespreken? Zoek dan professionele hulp. Zet jezelf eens op je prioriteitenlijstje.

Tip 4
Laat los, je kunt niet alles en je hoeft niet alles te kunnen. In deze heftige tijd ben je naast vrouw, moeder, werknemer, echtgenote, partner, mantelzorger soms ook onderwijzer en psycholoog. Sommige vrouwen worden gek van de stress door alle ballen in de lucht te willen houden. Vraag je af wat nu écht belangrijk is. Relativeer en houd vertrouwen. Het houden van vertrouwen geeft écht een andere energie dan te verdrinken in angst, schuldgevoel of piekergedachten.

Tip 5
Heb je veel last van overgangsklachten of PMS-klachten dan kunnen de hormonale schommelingen ervoor zorgen dat je minder stevig in je schoenen staat. En met alle onzekerheden om ons heen kan dat extra pittig zijn. Praat met een professional, bijvoorbeeld een Care for Women specialiste, wat je kunt doen om regie te krijgen op deze schommelingen. Want er is vaak iets aan te doen en onnodig lang rondlopen met klachten is zonde!

Wil je na het lezen van deze blog een afspraak maken? Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week!

Dit artikel is geschreven op 8 januari 2022, door Nathalie Wichink van Care for Women Raalte.